PROPOZYCJE TEMATÓW SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH
Pomoc dla ucznia krzywdzonego – możliwości i obowiązki szkoły w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania przemocy domowej
Cele szkolenia:
- Znajomość form przemocy, umiejętność rozpoznawania zachowań mających znamiona przemocy. Rozumienie podstaw mechanizmów psychologicznych panujących w rodzinie dotkniętej przemocą, znajomość typowych charakterystyk sprawców przemocy, świadków oraz ofiar. Znajomość konsekwencji bycia ofiarą lub świadkiem przemocy domowej.
- Umiejętność rozpoznawania sygnałów świadczących o przemocy domowej.
- Znajomość procedur oraz realiów dotyczących zgłaszania zjawiska przemocy i współdziałania ze służbami (zespół interdyscyplinarny ds przeciwdziałania przemocy w rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, policja, sąd rodzinny i in.).
- Rozwinięcie umiejętności samoobserwacji, rozumienie własnych reakcji psychicznych na kontakt z członkami rodziny, umiejętność przeprowadzenia rozmowy z ofiarami i sprawcami przemocy.
Program szkolenia:
- Zakres definicyjny i formy przemocy. Przejawy w zachowaniu oraz długotrwałe konsekwencje krzywdzenia
- Kiedy należy się niepokoić?
- Jak rozmawiać o przemocy? Kontakt z dzieckiem krzywdzonym i jego rodzicami, reakcje psychiczne w trakcie kontaktu
- Dlaczego tak trudno wyjść z „zaklętego kręgu”? Mechanizmy psychologiczne w rodzinie dotkniętej przemocą
- Co możemy, co musimy, a czego nie powinniśmy robić? Zakres obowiązków i praw pracowników dydaktycznych szkoły w ramach przeciwdziałania przemocy.
- Model interwencji w przypadku rozpoznania przemocy
- Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym ds. przeciwdziałania przemocy
- Pragmatyka pracy z przemocą – plan długotrwałej pomocy dziecku krzywdzonemu
wypełnij formularz zgłoszeniowy by zamówić szkolenie Rady Pedagogicznej
CZAS TRWANIA
4 godz. dyd.