PROPOZYCJE TEMATÓW SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH

W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA. Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA
Proponowana metoda stanowi fragment szerszego autorskiego projektu intencjonalnych oddziaływań narracyjnych nastawionych na pogłębianie autorefleksji i samoświadomości biograficznej współczesnego człowieka, a także aktywizowanie i wzbogacanie jego narracyjnego sposobu rozumienia świata i samego siebie. Nawiązuje ona do idei podróży w micie S. Keen`a oraz gry autobiograficznej D. Demetrio stanowiąc propozycję kompleksowej – a zarazem otwartej – formy wspomagania rozwoju człowieka młodego, dorosłego oraz starszego, m.in. procesu określania przez niego stosunku do minionego już, właśnie doświadczanego oraz wyobrażonego „czasu życia” w formie tzw. tożsamości narracyjnej. Kontekst teoretyczny przyjmuje charakter interdyscyplinarny, nawiązujący zarówno do perspektywy narracyjnej, jak i filozoficznych wątków egzystencjalnych i fenomenologicznych w psychologii, a także krytyki literackiej i teatralnej.
Cele:
zaproszenie do SPOTKANIA Z SAMYM SOBĄ I WŁASNYM ŻYCIEM jako całością (poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytania o to, jak pamiętamy własną przeszłość (czego możemy się z niej nauczyć, a o czym warto już raczej „zapomnieć”); jak przeżywamy swoją teraźniejszość (czy czegoś nam w niej brakuje, jeśli tak – czy i w jaki sposób możemy to uzupełnić?); czego oczekujemy, bądź spodziewamy się, w przyszłości (czy cieszy nas ona czy niepokoi?).
Proponowany warsztat NIE JEST TERAPIĄ, ale rodzajem nakierowanej na własną biografię – wspomaganej obecnością psychologa oraz mądrością całej grupy – AUTOREFLEKSJI zaaranżowanej w konwencji gry planszowo-karcianej „z kostką”, prowadzącej uczestników przez poszczególne etapy drogi życia ludzkiego (w ośmiu przedziałach wiekowych: od narodzin mitu życia po życie spełnione), z wykorzystaniem zróżnicowanych historii-opowieści, wraz z przywołującymi je i ilustrującymi obrazami, dźwiękami czy przedmiotami. Stopień odniesień do indywidualnych historii życia uczestników określany zostaje na bieżąco przez nich samych w ramach tzw. ścieżki zimnej bądź gorącej.
Cele osobiste: pogłębione samopoznanie; ćwiczenie kompetencji biograficznej oraz doskonalenie umiejętności konstrukcji i rekonstrukcji indywidualnych tożsamości narracyjnych; poszukiwanie głębszego sensu własnych narracji autobiograficznych; znajdowanie sił i umiejętności niezbędnych dla pomysłowego i efektywnego radzenia sobie z trudnościami życiowymi.
Cele zawodowe: doskonalenie wiedzy na temat praktycznych aspektów psychologii narracyjnej oraz warsztat praktycznych umiejętności niezbędnych w pracy z innymi ludźmi w wyżej wymienionych obszarach; ćwiczenie umiejętności narracyjnych oraz auto-narracyjnych, wzbogacenie narzędzi oddziaływań o nowe teksty oraz ćwiczenia i zadania przydatne dla ich pełnego wykorzystania; możliwości zastosowania metody w pracy naukowo-badawczej.
GRA... Spotkanie warsztatowe zaaranżowane zostanie w konwencji grupowego aktywnego uczestnictwa w planszowo – karcianej „grze z kostką", prowadzącej uczestników przez poszczególne etapy drogi życia ludzkiego (w ośmiu przedziałach wiekowych: od narodzin mitu życia po życie spełnione), z wykorzystaniem zróżnicowanych historii-opowieści, wraz z przywołującymi je i ilustrującymi obrazami, dźwiękami czy przedmiotami. Stopień odniesień do indywidualnych historii życia uczestników określany zostaje na bieżąco przez nich samych.
Wykorzystywana w GRZE talia zawiera 100 kart opracowanych z wykorzystaniem autorskich (Urszula Tokarska, przy pomocy Kai Potockiej-Wolak) zdjęć przedstawiających postaci ludzi, zwierząt, krajobrazów i przedmiotów, ukazanych w wymiarze realistycznym bądź symbolicznym. Karty te przewidziane są do rozłożenia na płaskiej powierzchni (stole, podłodze, ziemi, trawie, łące, w lesie) bądź schodach w sposób określony przez osobę animującą daną wersję GRY. Sposób ich rozmieszczenia zależy od przyjętej wstępnie wersji metody oraz stawianych dla danej jej edycji celów, przyjmując między innymi formę zamkniętego kręgu, spirali bądź przecinających się dróg (ścieżek) ludzkiego życia.
wypełnij formularz zgłoszeniowy by zamówić szkolenie Rady Pedagogicznej
4 godz. dyd.